W erze globalizacji i rosnącego zapotrzebowania na szybką dostawę towarów centra logistyczne stały się nieodłącznym elementem krajobrazu wielu regionów. Choć przynoszą one niewątpliwe korzyści gospodarcze, nie można ignorować ich wpływu na najbliższą okolicę i my jako mieszkańcy gminy, w której ma powstać takie centrum logistyczne (największe na Dolnym Śląsku, jedno z największych w Polsce), nie możemy tych negatywnych czynników bagatelizować.
To, że ktoś nie mieszka w Malinie, to wcale nie znaczy, że tych czynników nie odczuje.
Zwiększony ruch drogowy
Jednym z najbardziej widocznych skutków działalności centrów logistycznych jest wzrost natężenia ruchu drogowego. Ciężarówki dostarczające i odbierające towary mogą znacząco obciążyć lokalną infrastrukturę drogową, prowadząc do korków i zwiększającego się poziomu hałasu. Samochody, które będą obsługiwać planowane centrum logistyczne w Malinie, będę codziennie poruszać się po naszych drogach gminnych. Najbardziej obciążone będą skrzyżowania z dawną drogą krajową nr 5 w pobliżu Kryniczna. Kierowcy będą musieli jakoś włączyć się do ruchu, a my będziemy musieli się pogodzić z tym, że na naszych drogach pojawi się kilka tysięcy użytkowników dziennie więcej.
Nawiasem mówiąc, widziałem hale magazynowe firmy Hillwood w Sycowie i Oleśnicy. Tam odległość tych hal od zjazdu na drogę ekspresową wynosi około 0,5 km. Planowane rondo w Malinie, na ulicy Sportowej będzie oddalone od węzła w Krynicznie o ponad 3 kilometry!
Zanieczyszczenie środowiska
Centra logistyczne są źródłem zanieczyszczenia powietrza, głównie ze względu na emisję spalin przez pojazdy ciężarowe. Dodatkowo intensywna eksploatacja terenów pod budowę magazynów i dróg dojazdowych często wiąże się z degradacją lokalnych ekosystemów. W rejonach, gdzie powstają nowe centra, często obserwuje się wzrost poziomu pyłów zawieszonych i hałasu, co oczywiście będzie negatywnie wpływać na jakość życia Malinian, ale nie tylko. Samochody będą przejeżdżać również przez Kryniczno i Psary.
Wpływ na społeczność lokalną
Choć obecność centrów logistycznych może przynosić miejsca pracy, często wpływa negatywnie na jakość życia mieszkańców. Hałas (również w nocy), zanieczyszczenie i ciągły ruch mogą obniżać standardy życiowe i wpływać na zdrowie ludzi. W miejscowościach położonych w pobliżu centrów logistycznych mieszkańcy skarżą się na problemy ze snem i stres związany z ciągłym ruchem pojazdów. Często problemem jest również łuna świetlna unosząca się nad magazynami.
Estetyka krajobrazu
Wpływ centrów logistycznych na krajobraz jest nie do przecenienia. Wielkie hale magazynowe i betonowe parkingi dla ciężarówek dominują nad naturalnym krajobrazem, co może prowadzić do utraty lokalnego charakteru i estetyki regionu. Jeżeli komuś nie przeszkadzają takie widoki to, czemu nie wybudował się w pobliżu Bielan Wrocławskich? Na obszarach wiejskich, które były kiedyś zielone i spokojne, pojawienie się centrów logistycznych może całkowicie zmienić krajobraz, czyniąc go bardziej przemysłowym i mniej przyjaznym dla mieszkańców i turystów.
Podsumowując, centra logistyczne są kluczowym elementem współczesnej gospodarki, ale ich rozwój musi być starannie przemyślany, aby zminimalizować negatywny wpływ na środowisko i społeczność lokalną. Wymaga to równowagi między rozwojem gospodarczym a ochroną środowiska i dobrostanem społeczności i przede wszystkim nie może naruszać zawartych wcześniej umów społecznych.