Ewelina Podrez-Siama*, w swojej książce „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych” wydanej przez Helion SA, cały pierwszy rozdział poświęca Zarządzaniu Reputacją w Wyszukiwarkach czyli SERM (Search Engine Reputation Management). „SERM są to działania mające na celu uzyskanie większej kontroli nad pierwszymi stronami wyników wyszukiwania związanych z marką” – przy czym pojęcie marki należy oczywiście traktować bardzo szeroko. Może to być imię i nazwisko, nazwa firmy, produktu lub…. dużej inwestycji.
Do podstawowych sposobów kontrolowania wyników wyszukiwania należą, tworzenie stron internetowych, profili w mediach społecznościowych, pozyskiwanie opinii itp. Do bardziej wyrafinowanych należy pozyskiwanie wpisów na stronach niezależnych:
- wpisy gościnne na blogach
- wywiady w mediach
- artykuły sponsorowane
Dlaczego o tym piszę? Od momentu gdy pojawiły się pierwsze zapowiedzi, że w Malinie, zamiast osiedla domków jednorodzinnych, ma powstać centrum logistyczne, jesteśmy bombardowani działaniami SERM i PR.
Już w grudniu 2022 ukazuje się na newseria.pl, portalu z bezpłatnymi materiałami prasowymi artykuł p.t. Zielona aleja w Malinie rośnie do góry i wzdłuż. Jeżeli ktoś chce poczytać o tym jak do akcji sadzenia drzew dołączyli również Malinianie, którzy na wyznaczonym terenie mogli uzupełniać nasadzenia o gatunki miododajne, to zamieszczam LINK. W akcję włączane są również dzieci: LINK
Takie zestawienie dwóch słów „Zielony” i „Malin” w odniesieniu do planowanej przez dewelopera inwestycji, wydaje się świadomym zabiegiem PR-owym. Powstaje profil na Facebooku – Zielony Malin. Ukazują się artykuły sponsorowane obowiązkowo z tym wyrażeniem w tytule albo w leadzie:
- Zielony Malin – Rozwój, Bezpieczeństwo, Ekologia (Gazeta Nowa)
- Develia sadzi kolejne drzewa w Malinie – (Cycling-Recycling)
- Bioróżnorodna aleja zieleni w Malinie – Kurier Gmin
- Hasztag #ZielonyMalin na Facebook-u – LINK
Rozsyłane są materiały prasowe. Jeden z nich z pewnością zaczynał się następująco: „Inwestycje za dziesiątki milionów poprawią komfort życia mieszkańców gminy Wisznia Mała”. Na to hasło wyskakuje w Google 1710 stron lub podstron internetowych z Super Expressem na I miejscu.
Kiedyś, gdy do jednostki wojskowej przyjeżdżał generał to żeby pomalować trawę na zielono trzeba było zaangażować żołnierzy z całej jednostki. Teraz wystarczy jedna agencja PR.
* Ewelina Podrez-Siama to oczywiście moja córka – jest ekspertką SEO, specjalistką ASO, założycielką agencji marketingowej Fox Strategy. Szkoli i jest prelegentką na licznych wydarzeniach branżowych. Współpracuje z takimi markami jak Allegro, mBank, PayU czy Media Senior. Jest również blogerką, autorką trzech bestsellerowych książek kucharskich, a także cieszącej się statusem wydawniczego bestsellera wspomnianej w powyższym artykule książki: „SEO dla blogerów, influencerów i marek osobistych”.